FAVN i Tønder

Tidligere på året blev FAVN en del af BeMyConcerts store kuld af musikere og bands.
BeMyConcert er en dansk musikplatform og koncertarrangør, der skaber intime musikoplevelser ved at arrangere stue- og havekoncerter.

Deres mission er at bringe musikere og publikum tættere sammen ved at facilitere personlige koncerter i hjemlige omgivelser, som fx private hjem eller små, hyggelige udendørs områder som haver.

Konceptet bygger på ideen om at skabe unikke og nærværende koncertoplevelser, hvor både kunstner og publikum får en tættere relation og en anderledes, intim koncertform end ved traditionelle venues.

I april fik vi en email fra BeMyConcert om at alle deres kunstnere nu fik mulighed for at spille i forbindelse med Tønder Festivalen. Det ville blive i dagene op til festivalens start i campingområdet.

Et rigtig godt sted på festivalen og samtidig et godt tidspunkt. For hvad skulle campisterne ellers lave, mens de venter på at festivalen går i gang, end at gå til stue- og havekoncerter?

Søndag d. 18/8 kl. 11.30 spillede FAVN så i “Musikhaven” midt i campingområdet ved Tønder Festivalen. BeMyConcert havde sat en hyggelig havekoncertscene op ved siden af et telt, der blev kaldt “Musikstuen”.

Min hustru Lisbeth og jeg havde sammen med Paw og hans kæreste Stine besluttet at gøre en tur ud af det, så vi ankom til Tønder dagen før og overnattede på Hotel Tønderhus, som viste sig at ligge tæt på festivalen.

Paw parkerede lige ved siden af festivalområdet, og efter en hyggelig lørdag aften med middag på en italiensk restaurant, sad Paw og jeg og øvede sættet igennem i det ene hotelværelse, mens vores bedre halvdele hyggede sig i det andet.

Søndag morgen spiste vi morgenmad på hotellet, hvorefter vi besluttede os for at gå ind på campingpladsen og finde “Musikhaven”.

Med hjælp fra nogle flinke vagter fandt vi den hurtigt. “Musikhaven” viste sig at være en lille, intim scene under en rød teltdug og med en hyggelig og afslappet atmosfære.

Der var koncert inde i teltet ved siden af, og Paw og jeg, som allerede var godt svedige efter at vi, med god hjælp fra vores bedre halvdele, havde slæbt guitarer, stativer, trommer samt medbragte CD’er og LP’er hele vejen fra Paws bil.

Nu skulle vi så nå at stille op og lave en kort lydprøve, før det gik løs kl. 11.30. Vi havde ikke haft den fjernelse anelse om, hvor stort et publikum vi ville stå overfor. Måske ingen? Heldigvis kunne vi høre god respons på koncerten inde i teltet, og da vi skulle spille, sad der en pæn flok interesserede lyttere.

Min hustru Lisbeth filmede hele koncerten og det samme gjorde jeg ved at anbringe min iPhone ved et højttalerstativ lige ved siden af min plads på scenen. Du kan se koncerten i sin helhed nederst på denne side.

Vi åbnede med “Plukket blandt stjerner” fra vores seneste album Saltvand. Den blev rigtig godt modtaget. Jeg bød velkommen og fortalte om, hvordan mange af FAVNs sange kredser om livets rejse, og så gik vi videre med “Under en stjerne”, som virkelig ramte plet hos tilhørerne. Til sidst klappede folk med på omkvædet, og enkelte sang endda med!

De næste to sange, “Min hånd holder fast i din” (skrevet til min datter, da hun var spæd) og “De skrammer som man får”, handlede hhv. om livets glæder og sorger.

“De skrammer som man får” mistede desværre lidt af sin intensitet i de åbne omgivelser, men vi kom stærkt tilbage med “Nu har du låst mig ude”, hvor jeg hvor jeg som noget nyt talte til publikum før sidste vers.

Jeg fortalte dem, at sangen måske ikke nødvendigvis er adresseret til en ægtefælle eller kæreste, men lige så godt kunne være til en myndighed, der ikke har rent mel i posen. (Sangen er rent faktisk skrevet til politikerne, der i 2013 lockoutede lærerne i hele landet, så de frit kunne komme til at indføre den heldagsskole, hvis fiasko stadig mærkes.)

Her begyndte jeg gentagne gange at hviske den første linje af sidste vers, “Er der nogen der har hvisket dig noget?”, og havde publikums fulde opmærksomhed.

Koncertens klimaks var “Forfra igen”, der blev indledt med den sande historie om, hvordan sangen blev til i en slags samarbejde med Tønders egen Michael Falch.

Da jeg henimod slutningen af sangen standsede musikken og bad vores “Tønderkor” om at synge med på omkvædets svarkor, var de PÅ med det samme. Dejligt!

Koncerten fik derpå en blød landing med “Melankolien sniger sig ind”. Derpå skulle der pakkes sammen, inden vi satte kurs imod Sjælland.

Tak for en fantastisk dag, Tønder Festival og BeMyConcert – vi glæder os allerede til næste gang!

Du kan som sagt se hele koncerten meget snart!

Don Falch

(Billederne af FAVN er taget af Lisbeth Aaskov Falch.)

Sætlisten:

1. Plukket blandt stjerner
  2. Under en stjerne
  3. Min hånd holder fast i din
  4. De skrammer som man får
  5. Nu har du låst mig ude
  6. Forfra igen (Don Falch – Michael Falch)
  7. Melankolien sniger sig ind

Share:
Copyright 2018 favn.net | All Rights Reserved | Handels- Og Leveringsbetingelser | Designed By Sitepact