Shop

Har vi hul igennem her…?! (CD)

kr.79.00

Anmeldelse af Rasmus Ardahl:
Fin sangskrivning fra modent band
27-11-2005

I 2004 udgav Favn hver måned et nummer, som nu er samlet til et album. Et album der trods dets specielle tilbliven er ganske homogent i udtrykket og præsenterer Favn som et band, der ved, hvad de vil. Denne målbevidste tilgang er den store styrke på et album, der desværre indeholder lidt for mange skønhedsfejl.

Stilen er dansksproget rock et sted mellem TV2, Loveshop og Poul Krebs. Det er ikke originalt, men det er heller ikke ambitionen. I stedet lægger sangene sig i forlængelse af den sangskrivertradition, hvor lydmæssig nytænkning ikke er det centrale, og fokus istedet er på historiefortællingen. Det giver hos Favn udslag i en række hverdagsbilleder fra sangskriver, guitarist og forsanger Don Falchs verden. Temaerne kredser om den tabte kærlighed i forskellige afskygninger, forspildte chancer og menneskers færden i en kompliceret verden. Teksterne holder et pænt niveau og måske vigtigst, så fornemmer man en ærlighed bag ordene.

Albummet kræver nogle gennemlytninger før sangene for alvor åbner sig og viser deres forskelligartethed. Det er dog vanskeligt at fremhæve numre frem for andre, da alle holder højt niveau. Nogle eksempler der viser bredden hos Favn kunne dog være åbneren Født i en metro, en effektfuld starter med glimrende guitararbejde, og en tekst om det forliste parforhold, hvor Dansevises //os to? – hvad med os to?// elegant citeres. Et andet eksempel er energiske Lån en lille løgn, der måske er pladens mest hitorienterede nummer, via sit iørefaldende omkvæd, og hang til gentagelsens effekt. Fremhæves skal også Taxa i tomgang, en af pladens få ballader, og klart den bedste. Et forstemt klaver parret med en kontrabas bryder med albummets dominerende guitarlyd og er en perfekt baggrund for Falchs spæde sang. Et virkelig smukt nummer – måske det bedste på skiven.

Favn imponerer med et stilsikkert album, fyldt med velkomponerede numre og fine tekster.

BEMÆRK: Varer sendes indenfor 3-7 hverdage.

Kategori: