Det var med spænding vi i fredags vendte snuderne mod Korsør. Vi skulle gense Café Bagergården, som er et af vore ”stamsteder”. Det var på Bagergården, at TIES’ sidste koncert fandt sted. Nu, halvandet år efter FAVNs fødsel, skulle vi så igen prøve kræfter med Bagergårdens publikum, som ved alle vore tidligere besøg har været et vanskeligt publikum at spille for. De giver ikke ved dørene.
Bagergården havde bygget om, og der var simpelthen ikke plads til keyboardet på scenen, så det stille åbningsnummer, ”Taxa i tomgang”, blev i dagens anledning spillet på akustisk guitar i stedet for klaver (keyboard). Faktisk i et arrangement meget lig TIES’ arrangement af sangen, da den i sin tid hed ”Hey Taxidriver”. Den var faktisk også åbningsnummeret ved TIES’ sidste koncert på Bagergården, så det var helt symbolsk. Ud over nogle få klapsalver var eneste respons: ”Spil noget rock!”. Umiddelbart den perfekte opfordring til et inkarneret rockband, og det var aftenen igennem tydeligt at folk var til numre med gang i den. Nu er der jo delte meninger om, hvad rock er. I hvert fald var der allerede efter ”Lige her”, som ikke en gang er et særligt voldsomt nummer, en mand oppe ved scenen og markere, at det var for højt. Det skal i den forbindelse siges, at Bagergården har en meget speciel akustik, som får musikken til at virke højere, end den rent faktisk er, simpelthen fordi der er mange ”skarpe” frekvenser som fremhæves meget og får lyden til at skære i ørerne. Derfor er det også ualmindeligt svært at finde den rette gyldne middelvej mellem højrøstet rockenergi og vellyd. Men allerede på dette tidlige tidspunkt i koncerten besluttede vi at fokusere på at løse den svære lydopgave. Når man ikke kan sparke energi i musikken med larm, må der jo tages andre midler i brug – man må finde en anden intensitet frem i sangene.
Udover en sidste øjebliks ændring – klavernummeret ”På min væg” måtte vige pladsen for U2s ”With Or Without You” – forløb første sæt planmæssigt. De fleste blandt publikum lyttede og nød tydeligvis musikken, men de store klapsalver eller synlig medleven blev det ikke til meget af. Dog fik vores udgave af Gasolin’/Kim Larsens ”Nanna” aftenens første dansende ud på gulvet.
Første sang i andet sæt var juni måneds demo, ”Har vi hul igennem her” (hold øje med CD-siden!). Det er et nummer, hvor der bliver spillet med musklerne og larmet igennem – især i outroen. Denne aften måtte vi dog tage så meget hensyn til lydproblematikken, at der blev skåret væsentligt ned på både længde og larm. Ikke desto mindre gjorde en mand sig efter nummerets afslutning til talsmand for resten af de tilstedeværende og belærte os om, at nu måtte vi virkelig skrue ned og spille noget musik, de kunne lide. Heldigvis var langt fra alle enige, og bemærkninger som ”Det må være dig, der er noget galt med” blev slynget efter ham. Vi hastede videre med ”Hvis du får brug for mig”, og endnu engang viste den sit værd som livenummer. Der blev gynget med rundt omkring ved bordene. ”Det bedste til mig og mine venner” lokkede enkelte på dansegulvet. Et nyt tiltag, der opstod ved vores forrige job på Det lille apotek, var den lille akustiske session med Michael Falchs ”Du er kun det, du får gjort” og Kim Larsens ”På en gren i vort kvarter ”. Det giver et virkningsfuldt afbræk i koncerten og de to numre blev godt modtaget. ”Farmor John”s grovkornede tekst om at elske røve på størrelse med ladeporte fik smilene frem på indtil flere. Og da vi spontant genoplivede en gammel TIES-tradition med at gå direkte over i ”Wild Thing”, var det tydeligvis et populært træk.
I pausen før tredje sæt kom en temmelig fuld gut hen til os og spurgte om vi kunne spille en fødselsdagssang. Vi foreslog at vi da kunne spille til, hvis han sang for, men det var han slet ikke med på. Vi gik så med til at spille ”Happy Birthday”. Hvem skulle vi dedikere den til? Øhh, det vidste han ikke (?!!), så han gik lige hen til et bord, hvor der sad en masse kvinder, og fik hendes navn: Gitte. Vi begyndte at undre os over, hvilket ærinde han egentlig var ude i, når han tydeligvis overhovedet ikke kendte fødselsdagsbarnet. Kort efter spurgte han endda, om vi nu kunne huske hendes navn, for det kunne han ikke… Han må have været ude på et scoringstogt. Gitte så også temmelig overrasket ud, da vi åbnede tredje sæt med ”Happy Birthday”, og udbrød: ”Hvem har arrangeret det?!”
En anden opfordring var på Kim Larsens ”Sømand ombord” i anledning af Grækenlands fodboldsejr over Frankrig…?! Vi havde i forvejen Gasolin’s ”Langebro” på sætlisten, så den måtte han nøjes med. Det var tilsyneladende også tilfredsstillende, for han blev til den bitre ende, mens de øvrige gæster stille og roligt begyndte at sive, og han råbte endda på ekstranummer. Så der blev skrevet ”historie”, da vi for første gang nogen sinde på Cafe Bagergården gav et ekstranummer. Efter ”Rock’n’Roll” skreg en mand med nummer 4 på ryggen: ”Trommesolo!”. Det fik han så i form af 3 takter vals. Mens vi gik og pakkede gear, kvitterede han med et ”I spiller sgu godt”. Det blev aftenens sidste bemærkning.
Sidste sæt var i det hele taget en underlig oplevelse, for selv om stedet langsomt blev affolket, kom enkelte nye til, som syntes at vi var rigtig fede. En meget entusiastisk gut råbte endda ud i lokalet: ”Så klap dog for helvede, røvhuller!” Dét er jo ellers ikke noget, de gør meget i på Cafe Bagergården. Det med at klappe af musikken, altså.
Don Falch og Paw Koch
Sætlisten:
1. Taxa i tomgang
2. Lige her
3. På vej
4. Når natten falder på (Malurt)
5. Afkrog af verden
6. With Or Without You (U2)
7. Nanna (K. Larsen/Gasolin’)
Pause
8. Har vi hul igennem her
9. Hvis du får brug for mig
10. Det bedste til mig og mine venner (Gasolin’/M. Mogensen)
11. Kite (U2)
12. Du er kun det, du får gjort (M. Falch/P. Repete/P. A.G. Nielsen)
13. På en gren i vort kvarter (K. Larsen/M. Mogensen)
14. Farmor John/Wild Thing (Harris/Terry)
Pause
15. Happy Birthday
16. Langebro (Larsen-Beckerlee-Jönsson/DP)
17. Tag mig op
18. Mød mig i mørket (Malurt)
19. All Along The Watchtower (Bob Dylan)
20. Hvor blev det hele af
21. Lån en lille løgn
Ekstra:
22. Rock’n’roll (J. Page/R. Plant)